Fizik Dersi Nasıl Çalışılır?

Yayınlandı: Mayıs 12, 2013 / Eğitim, Fizik, GENEL

Öncelikle şunu söylemek gerekir, her dersin çalışma tekniği birbirinden farklıdır.  Örneğin bazı dersleri büyük bir kısmını sadece okuyarak öğrenebiliriz. Bazı derslerde ise okuyarak çok yetersiz bir öğrenme gerçekleştirilir. İşte fizik dersi ikinci kategoriye giren derslerdendir. Öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun bu derste zorlanması da bu sebeplendir. Ayrıca şunu belirtmek gerekir ki derslere çalışma teknikleri öğrenciden öğrenciye farklılık gösterir. Sizin için hangi yöntemin en iyi verimi sağladığını farklı farklı teknikler deneyerek bulabilirsiniz. Hiçbir zaman karamsarlığa düşmemek burada önemli etkendir.

Fizik, kimya, biyoloji, matematik gibi fen dersleri öğrencinin doğa ile etkileşim oranına büyük ölçüde bağlı olan derslerdir. Bu derslerde asıl başarı öğrencinin sürekli olarak çevreyi gözlemlemesine ve çevresindeki olayları derinlemesine düşünmesine bağlıdır. Tabiattaki olayların altında yatan gerçekler dindeki ifadesi ile sünnetullah bir bulmaca gibi çözümlenmeye çalışılmalıdır. İnsanın doğasındaki merak duygusu zaten insanı buna yönlendirir. Burada önemli olan bu merak duygusuna engel olmamak, olaylar olup bitiyor, gerisi beni ilgilendirmiyor şeklinde bir tutum izlememektir.

 

Fizik dersi diğer fen dersleri gibi matematik olgularının yoğun olarak kullanıldığı bir derstir. Bu nedenle bu derste tam bir başarı elde etmek matematik ve Türkçe derslerinde başarılı olmak ile yakından ilişkilidir. Öğrenciler hiçbir zaman dersleri birbirinden ayrı düşünmemeli, derslerde öğrendiklerini bütünleştirmeye çalışmalıdırlar. Fizik dersindeki başarı fen dersleri, matematik ve Türkçe derslerindeki başarı ile yakından ilişkilidir denilebilir. Bir çok öğrenci bu derslerdeki başarı düşüklükleri nedeniyle fizik dersinden de başarısız olmaktadırlar.

NASIL ÇALIŞMALIYIZ ?

Derse hazırlıklı gelmek başarınızı büyük ölçüde arttıracaktır. Bir konu işlenmeden önce o konuya göz gezdirmek en azından konunun içeriği hakkında bilgi sahibi olmak büyük fayda sağlayacaktır.

 

Öğrenci, dersi her derste olduğu gibi dikkatlice dinlemeli, tümkonsantrasyonunu konuya vermeli ve anlatılanları bir nevi kafasında canlandırmalıdır. Bunun için derse dinlenmiş ve beslenmiş bir şekilde gelmek önemlidir. Fizik dersi şekil, grafik ve sembollerin yoğun olarak kullanıldığı bir ders olduğundan bir anlamda farklı bir dil taşır. Öğrencinin bu dili çözmesi, çizilen şekil ve grafiklere, yazılan sembol ve formüllere yoğunlaşarak bunların önemsiz ayrıntı olmadıklarını, aksine bunların bu dersin özünü oluşturduğunu anlamasından geçer.

 

Öğrenci dersten sonra en azından haftalık tekrar yapmalı sonra da soru çözmeye geçmelidir. Fizik dersi yukarıda bahsettiğimiz gibi kendine özgü bir dile sahip olduğundan ve bu dili günlük hayatımızda pek kullanmadığımızdan tekrar yapılmadığında formüller, semboller ve yöntemler kısa bir sürede unutulabilir. Bu unutmanın önüne geçebilmek için mutlaka tekrar yapılmalıdır. Tekrarlar günlük (o gün görülen konunun), haftalık (geçmişe dönük birkaç konunun) ve aylık (o zamana dek görülen tüm konuların) olmak üzere üç ayrı dönemde yapılmalıdır. Tekrar yapılıp konu hatırlandıktan sonra mutlaka soru çözülmedir. Fizik gibi sayısal derslerde konunun tam olarak kavranması genellikle soru çözme aşamasında gerçekleşir. Bu yüzden farklı kaynaklardan konuya yönelik farklı tür soruların çözülmesi öğrencinin konuyu tam olarak kavramasını sağlayacaktır. Çözülemeyen soruların konuları tekrar gözden geçirilmeli, soru yine çözülemediğinde öğretmen veya öğrenci arkadaşlardan yardım alınmalıdır.

 

Fizik dersinin çalışılması aşamasında anlaşılamayan kavram veya konularda kendi kendinize grafikler ve şekiller çizerek veya imkanlar ölçüsünde denemeler yapılarak konu kavranmaya çalışılmalıdır. Bu vakit kaybı gibi görülebilir. Ancak kazandıracakları çok daha fazla olacaktır.

Fizik dersi üç doğruya hitap ettiği için öğrenci çalışırken görme, duyma ve dokunma duyularından en az ikisini kullanmalıdır.

Öğrenci konunun detaylarını çalışmadan önce, konunun ana başlıklarını ve alt başlıklarını kavramalıdır. Başlıklar tek tek okunarak aralarındaki bağlantı düşünülmelidir.

Öğrenci dersi iyi dinlemeli ve devamsızlık yapmamalıdır.

Öğrenci sabırlı olmalıdır. Konu işlendikten sonra sorular hemen yapılamayabilir. Bu nedenle verilen test ve ödevler mutlaka yapılmalıdır. Fizik dersinde bazen kavranamayan konular ileriki konuların kavranmasıyla daha iyi anlaşılabilir. Bu ders basamaklar şeklinde ilerleyen ve konuların birbiriyle bağlantılı olduğu bir ders olduğundan hiçbir zaman vazgeçilmemeli, konular tekrar tekrardüşülmelidir.

Öğrenci doğru bilgiyi edinmeye ve bu doğru bilgiyi doğru bir şekilde gözlemleyerek yorumlamaya çalışmalıdır.

SORULARI NASIL ÇÖZMELİYİZ ?

Soruyu çözmeden önce metin çok iyi okunup anlaşılmalıdır. Bu aşamada Türkçe bilginizde önemli bir rol oynar. Bu sebepten Türkçe dersine gereken önem verilmelidir. Soru anlaşıldıktan sonra çözüme geçilmelidir. Hemen karalama yapmak yerine çözüm yolu kafadan bulunmaya çalışılmalıdır. Bulunan çözümün daha pratik bir yolu her zaman olabilir. Ancak şunu unutmamak gerekir ki bazen kafadan herhangi bir çözüm bulunamayabilir. Bu durumda denemeler yapmak sizi doğruya götürecektir. Çözüm yapıldıktan sonra pratik bir yol var mıdır? Sorusunu öğrencinin kendine sorması gerekir.

Verilenler bir kenara yazılmalı ve gerekirse şekil çizilmelidir. Daha sonra uygun formül ve bilgileri kullanarak dikkatlice soru çözülmelidir. Bir çok soruda verilenler uygun formülü size söyler. İyice pratiklik kazanıldıktan sonra verilenleri bir yere yazma alışkanlığı bırakılabilir. Ancak bu aşamaya geçmek belirli bir süre gerektirir. Aceleci olmamak gerekir.

Soruda verilen olay mümkün olduğunca yaşanmalı (hayal edilmeli), bu da uygun bir şekilde desteklenerek çözüm şekli belirlenmeli ve çözüme gidilmelidir.

Öğrenci, soruları daha önceki sorulara benzeterek çözmeye çalışmamalı, onun yerine sorunun ilgili olduğu konu hakkındaki bilgilerini yorumlamalıdır. Önceki sorulara benzetmek yerine önce sorulardan yola çıkmak daha doğrudur. Hiçbir zaman derste çözülen sorunun rakamları değiştirilerek sonuç bulunmaya çalışılmamalıdır. Bazen sorunun yüklemi bile çözüm yolunu değiştirir. Böyle yanlış bir yol izlemek ezberciliğe (kolaya) kaçmaktır ve hiçbir zaman doğru öğrenmeyi temsil etmez.

Soru çözerken yaşanan başarısızlık öğrenciyi yıldırmamalı, öğrenci soru çözmeye devam etmelidir. Herkes yanlış sonuç bulabilir. Bu sorun ancak azim ve sabırla aşılır.

 

Başarılar…

kaynak:Yusuf Bilgen, ted-dershanesi.com

Yorum bırakın